بررسی عناصر داستانی مکان در ساعت کوکو و گفتگو در نمایشنامه ایوب از آثار میخائیل نعیمه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده زهرا منتظری
- استاد راهنما حسن گودرزی لمراسکی
- سال انتشار 1392
چکیده
در عصر حاضر ادبیات داستانی، به لحاظ عناصر داستانی موجود در آن (موضوع، مضمون، لحن، فضا، شخصیت، مکان، زمان و گفتگو ) و مسائل مربوط به انسان و نیز میزان تاثیرگذاری و جلب خواننده اعتبار فوق العاده ای بدست آورده است؛ همین امر موجب اقبال و اهتمام جدی ناقدان و صاحب نظران جهت نقد و تحلیل اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن از زوایای مختلف شده است. داستان معاصر بر اساس معیارهای علمی و قواعد معینی به نگارش در آمده و دارای اجزاء و عناصر گوناگونی است و مکان یکی از آنهاست که عناصر دیگر از جمله شخصیت ها و روابط میان آنها را در خود جای داده و موجب تاثیر بر روی شخصیت، روند داستان و نتیجه آن می گردد و نیز گفتگو که از عناصر دیگر داستان به شمار می آید تصویری سریع و روشن از شخصیت های داستان و روابط میان آنان و نگرش آنان را پیرامون محیط اطراف شان نشان می دهد. این پژوهش بر آن است تا عنصر مکان را در داستان ساعت کوکو از مجموعه داستانی کان ما کان و عنصر گفتگو را در نمایشنامه ایوب اثر میخائیل نعیمه، نویسنده برجسته معاصر لبنانی مورد نقد و بررسی قرار داده و تاثیر مکان از بعد فراخ منظر و صحنه نمایشی در نزدیک کردن خواننده به جهان داستان را بیان نماید و این که چه تاثیری بر شکل گیری، منش و عمل شخصیت یا شخصیت های داستان دارد. مکان در این داستان نقش بسیار مهمی در بازگو نمودن تأثیر منفی غرب بر شرق ایفا می کند. هم چنین کاربرد گفتگو را در نمایشنامه ایوب مورد بررسی قرار داده، که مقدمه ای برای طرح داستان می باشد و از طریق آن روابط بین شخصیت ها و خصوصیات آنان را بیان نموده، تصویر سریع و روشنی از شخصیت های داستان به ما می دهد و در نتیجه بر جذابیت و هیجان داستان می افزاید.
منابع مشابه
اندیشه وحدت وجود در همسالجفون میخائیل نعیمه
یکی از نظریاتی که از دیرباز به متصوّفه نسبت داده شده، نظریه وحدت وجود است که اساسی فلسفی- عرفانی دارد. این نظریه که به وحدت موجودات هستی نظر دارد، در عالم عرفان و فلسفه از جایگاه ویژهای برخوردار است. درباره این نظریه دیدگاههای متفاوتی بیان شده است و عارفانِ وحدتاندیشی چون بایزید بسطامی، حلاّج و ابنعربی درباره آن سخن گفتهاند. در دوره معاصر نیز کم نیستند شاعران و ادیبانی که به این مقوله روی آو...
متن کاملبررسی مهم ترین آثار ادبی میخائیل نعیمه
در این پژوهش ، مهم ترین آثار ادبی میخائیل نعیمه شاعر دوره ی معاصر عربی را مورد بررسی قرار می دهیم . میخائیل نعیمه یکی از نویسندگان ادبیات مهجر بوده که دو محیط عربی و آمریکایی را تجربه کرده است . رساله ی حاضر در شش فصل تنظیم شده که دربرگیرنده ی محورهای ذیل می باشد : در فصل اول ضمن ارائه ی مختصری از زندگی نامه ی میخائیل نعیمه ، به معرفی زادگاه شاعر ( روستای بسکنتا ) و نیز محیطی که شاعر زندگی ...
15 صفحه اولآراء میخائیل نعیمه النقدیه
ولد میخائیل نعیمه الأدیب اللبنانی الکبیر عام 1889 م، فی «بسکنتا» ودرس المرحله الإبتدائیه بهذا البلد، وبما أن بلده لم یکن قادراً علی أن یلبی حاجات روحه المتعطشه للعلم والمعرفه، راح یجوب البلدان المختلفه من فلسطین وروسیا إلی أن وصل إلی أمریکا؛ وهناک انضم إلی أدباء المهجر الشمالی وساهم فی تأسیس جماعه أدبیه تُدعی الرابطه القلمیه وعاد إلی لبنان عام 1932 م حیث وافته المنیه عام 1976 م. ترک نعیمه آثاراً ...
متن کاملرئالیسم روانشناختی در داستان کوتاه «نازا» نوشتۀ میخائیل نعیمه
رئالیسم روانشناختی، که ارتباطی تنگاتنگ با علم روانشناسی و فلسفه دارد، با انتخاب یک موضوع اجتماعی، سیاسی یا خانوادگی تلاش میکند به ذهن و درون شخصیتها نفوذ کرده و علل رفتارهای آنها را تحلیل کند. این مکتب ابتدا در غرب شکل گرفت و پس از آن به ادبیات کشورهای دیگر و از جمله عربی راه یافت. میخائیل نعیمه، از نویسندگان معروف و معاصر عرب به سبب زندگی و تحصیل در غرب و به تأثیر از ادبیات غربی، در اکثر آثا...
متن کاملرئالیسم روانشناختی در داستان کوتاه «نازا» نوشتۀ میخائیل نعیمه
رئالیسم روانشناختی، که ارتباطی تنگاتنگ با علم روانشناسی و فلسفه دارد، با انتخاب یک موضوع اجتماعی، سیاسی یا خانوادگی تلاش میکند به ذهن و درون شخصیتها نفوذ کرده و علل رفتارهای آنها را تحلیل کند. این مکتب ابتدا در غرب شکل گرفت و پس از آن به ادبیات کشورهای دیگر و از جمله عربی راه یافت. میخائیل نعیمه، از نویسندگان معروف و معاصر عرب به سبب زندگی و تحصیل در غرب و به تأثیر از ادبیات غربی، در اکثر آثا...
متن کاملدیدگاه های انتقادی میخائیل نعیمه
میخائیل نعیمه، از ادیبان برجسته معاصر عرب، در سال 1889 م. در لبنان دیده به جهان گشود. شرایط جامعه عرب و سفرهای پی در پی، از او فیلسوفی صوفی مسلک، نویسنده ای منقد، مصلحی اجتماعی و شاعری نوگرا ساخت. با وجود این که منتقدان زیادی در میدان نقد ادبی معاصر عربی حضور داشتند و دارند ولی دنیای عرب، نقد ادبی معاصر را با «میخائیل نعیمه» و کتاب مشهور «الغربال» می شناسد. به رغم وجود ناهمگونی در دیدگاه های وی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023